Bosch investoi akkujen kehittämiseen

Boschin tavoitteena on kehittää energiatiheydeltään kaksinkertainen akku vuoteen 2020 mennessä. Uusi akkuteknologia mahdollistaisi sähköautoissa pitkät toimintasäteet yhdellä latauksella ja alentaisi myös akkujen hintoja. Bosch arvelee kymmenen vuoden kuluttua jopa 15 %:n uusista autoista käyttävän käyttövoimanaan sähköä, joten markkinarako kyseiselle tuotteelle on selkeästi olemassa.

Boschin tutkimustiimin johtaja toteaa energiakapasiteetin tarpeen normaalikokoisella autolla olevan 50 kWh. Tämän kapasiteetin omaava lyijyakku kuitenkin painaisi 1900 kiloa, joka lisäisi auton painoa siis kokonaisen auton verran. 230 kilon painoinen litiumioniakku sen sijaan tuottaa enimmillään 30 kWh energiamäärän. Boschin tavoitteen mukainen akku painaisi nykytekniikalla tuotettuna jopa 600 kiloa. Yhtiö pyrkii tuottamaan alle 200 kiloa painavan 50 kWh akun, joka latautuu 75%:in kapasiteetistään alle 15 minuutissa.

Akkukehitystä tehdään yhtiön uudella Renningenin tutkimuskampuksella ja yhteistyökumppaneina on yhtiön asiantuntijat Palo Altossa ja Shanghaissa. Lisäksi yhteistyötä tehdään GS Yuasan ja Mitsubishin kanssa. Prototyyppi Boschin uudesta akusta on esitelty jo IAA-autonäyttelyssä. Yritys on hankkinut startup yritys Seeo Inc.:n, jonka myötä yrityksen käytössä on innovatiivinen kennoteknologia, jonka eduksi lasketaan myös se, ettei siinä käytetä nestemäisiä elektrolyyttejä.

Voit lukea aiheesta lisää täältä.

Julkaistu kohteessa Uutiset