Norjalaiset entistä vahvemmin sähköautoilun kannalla

Sähköautoilun jalansija Norjassa on vahva. Vuonna 2015 jopa 17 prosenttia myydyistä autoista oli sähköautoja ja kaduilla on jo lähes 100 000 sähkö- ja hybridiautoa. Julkisia latauspaikkoja Norjassa on vajaat 7 000, mutta kasvaneella automäärällä se ei vielä riitä. Sähköautoilijat ovat kuitenkin tyytyväisiä autoihinsa. Korkean autoveron maassa sähköautoilijat pääsevät nauttimaan verottomuudesta, mikä tekee kyseisistä ajopeleistä houkuttelevia. Norja tuottaa suuren osan sähköstään vesivoimalla, jolloin sähköautot ovat todistettavasti ekologisia. Ekologisuus tuntuukin painavan Norjalaisen autonostajan vaa’assa paljon. Paikallisen autokauppiaan mukaan jopa seitsemän asiakasta kymmenestä on kiinnostunut sähköautoista. Auto on yleensä talouden kakkosauto, koska pitkillä matkoilla perinteiset autot ovat toistaiseksi vielä käytännöllisempiä.

Norjan ponnistelut sähköautoilun puolesta jatkuvat: hallituksen liikenneohjelmassa suunnitellaan perinteisten bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltämistä kokonaan vuoteen 2015 mennessä. Polttomoottoriautojen verotusta kiristämällä  ja sähköautoilua tukemalla ohjataan auton hankkijoita ostamaan entistä enemmän sähkö- ja polttokennoautoja. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen kieltämistä suunnitellaan, mutta hitaammalla aikataululla.

Vaikka Norjan talous perustuu pitkälti öljyntuotantoon, sähköautoilun yleistyminen ei huolestuta valtiota ja öljy-yhtiöitä. Öljy-yhtiöiden ongelmat lienevät pitkälti muualla kuin autoilussa. Sähköautoilu tuottaa myös haasteita maalle. Sitä tuetaan toistaiseksi suurilla rahasummilla, jotka eivät maksa itseään takaisin. Lisäksi muut edut, kuten bussikaistojen ja lauttojen käyttöoikeudet ja tiemaksuttomuus, aiheuttavat ruuhkautumista bussikaistoilla ja tulojen menetystä maksuja kerääville yhteisöille. Haasteiden ratkaisemisessa lienee paljon tekemistä ja esimerkiksi bussikaistojen ruuhkautumista on ratkottu sillä, että ruuhka-aikana sähköautot saavat käyttää kyseisiä kaistoja vain, jos kyydissä on kaksi tai useampia henkilöitä.

Norjan mallin soveltaminen Suomeen lienee sellaisenaan mahdotonta, mutta sähköautoilu kiinnostaa ja puhuttaa paljon Suomessakin. Nähtäväksi jääkin, miten Teslan edullisemman mallin tulo markkinoille vaikuttaa Suomen sähköautomyynteihin, kun autojen toimintasäde alkaa kasvaa ja alhaisemmat hinnat tuovat autoja tavallisen kansalaisen saataville.

Lue lisää aiheesta Kauppalehden artikkelista.

 

Julkaistu kohteessa Uutiset