Valtio mukaan sähköautotalkoisiin

Sähköautojen yleistymisen tiellä on barrikadeja, joista moni olisi kohtalaisen helposti kaadettavissa. Yksi puhutuimmista on valtion insentiivien eli kannustinten lähes täydellinen puuttuminen. Jos todella halutaan vähentää liikenteen päästöjä, niin eikö sähköautoiluun siirtymiseen pitäisi kannustaa?

Hiilidioksidipohjaisessa autoverotuksessa nollapäästöistä autoa ei pitäisi verottaa lainkaan. Tällä hetkellä esimerkiksi täysin sähkökäyttöisestä Nissan LEAFistä maksetaan hankinnan yhteydessä autoveroa viisi prosenttia (noin 1790–2090 euroa) ja joka vuosinoin 43 euroa CO2-pohjaista ajoneuvoveroa sekä noin 110 euroa käyttövoimaveroa. Vastaava summa vuosittaista veroa maksetaan bensiiniautosta, jonka CO2-päästöt ovat noin 164 g/km!

Meillä on paljon opittavaa naapurimaista. Voisimme ottaa mallia esimerkiksi Norjan menestystarinasta alentamalla myös arvonlisäveroa. Tämä tekisi sähköauton hankinnasta houkuttelevampaa ja veisi meitä kohti päästöttömämpää liikennettä. Selvityksen mukaan norjalaisista sähköautoilijoista 48 prosenttia sanoi tärkeimmäksi sähköautoiluun siirtymisen perusteeksi taloudelliset syyt, 27 % ympäristösyyt ja 12 % ajan säästämisen. Norjassahan on nyt jo yli 40 000 täyssähköautoa, ja sähköautoilua tuetaan lisäksi esimerkiksi oikeudella bussikaistojen käyttämiseen ja tarjoamalla ilmaisia pysäköintipaikkoja ja latauspisteitä kaupunkien keskustoissa.

Lue lisää Taina Erkkilän blogikirjoituksesta Kauppalehdessä

Julkaistu kohteessa Uutiset